Academy Magazine

De interviews die ik voor Academy Magazine heb gedaan, kun je hier downloaden.

Foto: Carin Verbruggen

De visie van Marlies Dekkers op het ondernemerschap: ‘Het is zó mooi. Ik kan er heel poëtisch van worden.’
Als klein meisje, dromend voor de lingeriela van haar moeder, kon Marlies Dekkers (39) onmogelijk weten hoe haar toekomst eruit zou zien. Ze groeide op in een arbeidersgezin en zou naar de huishoudschool gaan en daarna bij de Hema gaan werken om te sparen voor haar uitzet. ‘En dan trouwen, kinderen krijgen en huisvrouw worden. Ik dacht daar niet verder over na, dat was gewoon wat ik zou doen.’ Maar het liep anders. Ze studeerde af aan de kunstacademie van Breda en had met haar lingerielijn ‘Undressed’ meteen de belangstelling van de pers. Dat ging nooit meer weg, ze werd wereldwijd een begrip. ‘Op het gebied van mijn ontwerpen heb ik nooit concessies gedaan.’
Download het volledige interview hier.

Foto: Roy Beusker

Cisca Dresselhuys: een aardige duivel op pumps.
Als trappelende paarden sloegen ze in de jaren zeventig op hol, vrouwen die de vrijheid roken. Wég van de beknellende banden door huwelijk en samenleving opgelegd. ‘Het feminisme is een van de meest revolutionaire bewegingen ter wereld. Het gaat over de bevrijdingsstrijd binnen de vier muren van je eigen huis,’ zegt Cisca Dresselhuys (62), hoofdredactrice van vrouwenopinieblad Opzij. Die strijd is nog niet voorbij. Vrouwen zijn met een inhaalslag bezig en dat heeft consequenties. En dan is er nog een nieuw probleem dat aandacht behoeft: de emancipatie van allochtone vrouwen.
Download het volledige interview hier.

Topondernemer Anne-Marie Rakhorst over duurzaamheid.
“We moeten er met z’n allen vol tegenaan!”
In haar boek ‘Duurzaam ontwikkelen, een wereldkans’ brengt Anne-Marie Rakhorst haar bevlogenheid over duurzaamheid over op iedereen. Het is haar antwoord op de boodschap van Al Gore die ons in een klap bewust maakte van het probleem waar we allemaal mee te maken hebben: de wereld dreigt naar de knoppen te gaan. Velen bleven lamgeslagen in hun stoel zitten, verpletterd door die negatieve boodschap. “De omvang van het probleem is zo groot dat mensen niet meer weten wat ze moeten doen om het op te lossen. Al Gore heeft geweldig werk verricht, maar er moet een reactie op komen.”
Download het volledige interview hier.

Foto: Evert Jan Daniels

Tom Egbers: “Alles is interessant.”
Presentaties, dagvoorzitterschappen en discussies, Tom Egbers doet het met jongensachtig enthousiasme en een behoorlijke portie humor. Maar de sympathieke journalist heeft veel meer in huis. Hij schrijft artikelen en boeken en vertaalde kort geleden een wereldberoemd toneelstuk naar het boek ‘The Graduate’. Daarnaast reist hij regelmatig. Een druk leven, maar dat heeft hij graag.
Download het volledige interview hier.

Hans Böhm: “Van openingszet tot slotakkoord.”
Hij komt precies op tijd de hal van hotel Lapershoek in Hilversum binnenlopen, de handen nonchalant in de zakken. De fotograaf laat nog even op zich wachten en dus beginnen we het interview alvast. Vrijwel direct geeft hij aan niet de nadruk te willen leggen op schaken, want dat weet iedereen nu zo langzamerhand wel van hem. Er is zoveel meer te melden. Hetzelfde geldt voor Ook dat nog, ook dat is al genoegzaam bekend. Natuurlijk, het vooruitdenken van de topschaker en de humorvolle manier van presenteren zijn de twee pijlers in zijn werk, maar wel de basis. Dat eenmaal gezegd hebbend kunnen we overgaan tot de orde van de dag, vindt hij.
Download het volledige interview hier.

Prof. Dr. H. Galjaard: “Er is nog veel te doen.”
‘Ik ben de man van de zwangere vrouw,’ zegt hij over zichzelf. Toch is hij geen vriend van screening of de IVF-methode, waarvan de beperkingen onderbelicht blijven. Hans Galjaard (69), emeritus hoogleraar humane genetica, neemt het leven onder de loep en maakt zich druk om dat deel van de mensheid dat nog niets kan aanvangen met de nieuwe technologie. Voor hun rechten maakt hij zich sterk in de UNESCO.
Download het volledige interview hier.

Prof. Dr. Manfred Kets de Vries
“Vrouwen hebben de spirit, zij zijn betere leiders.”
Wereldwijd roemt men zijn unieke kijk op leiderschap en management, zijn ideeën worden beschouwd als revolutionair. Professor Manfred Kets de Vries (1943) is een begrip. Zijn fascinatie voor leiderschap resulteerde in de afgelopen dertig jaar in een indrukwekkend aantal casestudies en boeken. Zijn seminars zijn zo gewild dat topmanagers staan te dringen om erbij te zijn, want er is maar een beperkt aantal plaatsen. Een gesprek met een begenadigde verteller die droomt van organisaties waarin humaniteit de boventoon voert.
Download het volledige interview hier.

Foto: Roy Beusker

Pieter Storms: “Een ontevreden klant kost geld.”
Als troubleshooter wierp hij zich de afgelopen dertien jaar op tegen logge  overheidsinstellingen, arrogante bedrijven en kleingeestige ambtenaren. Zijn programma en stichting Breekijzer was en is een begrip en een houvast voor velen die verstrikt zijn geraakt in dat waar ons land zo beroemd om is: bureaucratische chaos. Problemen met verzekeringsmaatschappijen, nutsbedrijven en gedoe met overheden en gemeenten, honderden zaken heeft hij met zijn team opgelost en begeleid. Pieter Storms, de held van de underdog, kan putten uit een enorm archief van problemen waar de consument voorheen vrijwel altijd het onderspit moest delven. Hij weet er dan ook alles van, hoe bedrijven zouden moeten en kunnen communiceren met klanten en relaties.
Download het volledige interview hier.

Couturier Sheila de Vries: ” Het hoeft maar over mijn vak te gaan en dan begin ik te ratelen.”
Ze is een toonbeeld van elegantie en stijl in een paars mantelpakje dat beeldig contrasteert bij de lime fauteuils in haar winkel. Haar kleurrijke, schitterende creaties kregen in haar dertigjarige carrière bekendheid tot ver over de grenzen. Tot haar klantenkring mag ze de koningin rekenen, de Nederlandse jetset en internationale beroemdheden. Sheila de Vries (56) vindt het haar taak de vrouw nog mooier te maken dan ze al is.
Download het volledige interview hier. 

Foto: Roy Beusker

Prof. Hennes de Ridder: ” Levend bouwen maakt alles mogelijk.”
Het ziet er niet zo best uit ‘voor de bouw. “Dat we anno 2007 nog steeds net zo ambachtelijk bouwen als de Romeinen is te gek voor woorden”, vindt prof. Hennes de Ridder. Het kan allemaal goedkoper, simpeler, industriëler en duurzamer. Hij heeft het revolutionaire concept Living Building bedacht. Bouwwerken die leven, meegroeien en gemakkelijk zijn aan te passen aan de wisselende wensen van gebruikers en de nieuwe eisen die te maken hebben met het veranderende klimaat.
Download het volledige interview hier.

Prof. Herman Pleij: “Nederland is altijd een vrijhaven geweest waar je je kon uiten.”
Nederland op de rand van de Nieuwe Middeleeuwen? Nee natúúrlijk niet! Die vraag bevalt Herman Pleij helemaal niet, en wel om twee redenen. De Middeleeuwen aanwenden als aanduiding voor rotzooi, troep, chaos en ellende is onterecht, dat ten eerste. Het is van een cultúúrarrogantie van deze tijd. Alsof wij het in latere eeuwen zoveel beter hebben gedaan! Eigenlijk viel het reuze mee in de Middeleeuwen, je mocht soms wensen dat ze er nog waren. In de eeuwen daarna is het een stuk slechter gegaan. En de gebeurtenissen waar Nederland nu onder gebukt gaat willen echt niet zeggen dat we daardoor onmiddellijk gaan veranderen. Dat is tamelijk overdreven, vindt hij. Maar wel typisch Nederlands.
Download het volledige interview hier.

Journaliste Wouke van Scherrenburg: “Werken met mensen zal ik altijd blijven doen.”
Het interview met Wouke van Scherrenburg vindt plaats in Nieuwspoort, Den Haag. In de tijddat ze werkte voor Den Haag Vandaag was ze hier vaak te vinden. Genietend van een omelet met tomaat en kaas (‘dat nam ik vroeger ook altijd’) vertelt ze over de dagvoorzitterschappen en bedrijfstrainingen die ze regelmatig verzorgt. Wouke praat ook over haar boek dat in het voorjaar van 2006 uitkomt. Daarin vertellen zestien vrouwen uit politiek Den Haag hun persoonlijke verhaal.
Download het volledige interview hier.

Foto: Evert Jan Daniels

Trendwatcher en auteur Adjiedj Bakas: ‘In 2020 wordt het management van verveling handel.’
Toekomstbeeld: ultramoderne auto suist soepeltjes over de snelweg, beeldschone babe, strak in het vel, begeeft zich kwiek naar haar internetdate, bomvolle bussen rijden dagelijks naar de nieuwste attractieparken. Tot dusver een realistisch beeld en niet bepaald vernieuwend. Behalve dan dat de auto wordt bestuurd door een achtentachtigjarige snelheidsduivel, de babe al even bejaard is en de bussen niet bevolkt worden door gillende schoolkinderen, maar door uitgelaten oudjes met flitsende rollators.
Download het volledige interview hier.

Technisch en artistiek illustrator Rudolf Das: ” Mijn stomme geluk is een serie toevalstreffers die haast niet te volgen zijn. Dan mag je wel iets terugdoen, vind ik.”
Een paar maanden geleden ging de telefoon in huize Das. Het was een oude klant die dertig jaar geleden een kantoorgebouw had laten tekenen, zoals het er in de toekomst zou gaan uitzien. De man had destijds een probleem met de tekening die de gebroeders Das voor hem hadden gemaakt. Bij het gebouw waren van die rare autootjes getekend met kleine wieltjes op de hoeken, een rond neusje voor en een recht achterwerkje. Klein, kort en hoog. De klant riep destijds met verve: “Zo zullen auto’s nooit worden, die verpesten mijn hele tekening.” Maar nu bleek hij heel opgetogen dat ze er ondanks zijn aandringen niet afgehaald waren. Het zijn modellen die we nu overal zien rondrijden: de Mercedes A en de Smart.
Download het volledige interview hier.

Foto: Roy Beusker

Kunstenares Solange Kirschen: “Ik wil dat mijn werk de mensen raakt.”
Het werk van de Argentijnse kunstenares Sokia (pseudoniem voor Solange Kirschen) kenmerkt zich door rust en kracht en het spel van donker en licht in aardse kleuren. Realistische schilderijen in een directe, sprekende en expressieve stijl. De onderwerpen staan alleen of met twee, zelden meer, op het doek. Soms ook komt dezelfde figuur terug in een nieuwe setting met een andere gelaatsuitdrukking, in contrasterende kleuren of in spiegelbeeld. De stillevens en landschappen beloven een sfeer van kalmte. Portretten kijken terug met ogen waarin verdriet, gelatenheid, kalmte of speelsheid schuilt. De figuur op de voorgrond is bepalend, de achtergrond lijkt van onderschikt belang. Bloemetjes of ander gepriegel zijn er niet in te vinden, want Sokia houdt niet zo van gedoe met details. Opmerkelijk dan toch dat bepaalde details op de schilderijen de aandacht vestigen, zoals de fijne haartjes op een koeienhoofd, de verdrietige blik in de ogen van een rouwende vrouw, of de mysterieuze glimlach om de mond van een stenen beeld. Met haar schilderijen is het alsof Sokia wil zeggen: ‘Je kunt hier niet omheen. Kijk!’
Download het volledige interview hier.